Katedra Automatyki Okrętowej

Katedra Automatyki Okrętowej

/

Detekcja, klasyfikacja i śledzenie okrętu podwodnego przy użyciu roju bezzałogowych statków powietrznych przenoszonych przez platformę nawodną

Wartość projektu: 11 860 373 zł

Realizacja projektu w terminie latach 2023 - 2025

PROJEKT NAUKOWO-BADAWCZY FINANSOWANY ZE ŚRODKÓW KRAJOWYCH Projekt badawczo-rozwojowy (finansowanie NCBR)

NCBR

1. Cel Programu:

Celem głównym projektu jest opracowanie roju Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP) zdolnych do detekcji, klasyfikacji i śledzenia Okrętu Podwodnego (OP). Aktualnie Zwalczanie Okrętów Podwodnych (ZOP) jest realizowane w ramach współpracy jednostek nawodnych jak i powietrznych, głównie śmigłowców ZOP. Wycofywane ze względu na wypracowanie resursu technicznego śmigłowce Mi-14 (bazowania lądowego) oraz śmigłowce Kaman SH-2G (bazowania okrętowego) będą zastąpione w niedalekiej przyszłości przez 4 sztuki śmigłowców AW-101 Merlin. Biorąc pod uwagę obszar odpowiedzialności MW RP, liczbę dostępnych śmigłowców oraz taktykę prowadzenia działań ZOP, proponuje się w ramach projektu badania nad Rojem BSP (R-BSP), który może w przyszłości zapewnić wsparcie działań ZOP. Oczekuje się, iż na VI Poziomie Gotowości Technologicznej (PGT) BSP będą wyposażone w hydrofony do detekcji pola hydroakustycznego potencjalnego OP. Na kolejnych etapach rozwoju BSP będą mogły być wyposażone w inne sensory, np. do detekcji pola magnetycznego. Każdy BSP będzie w stanie startować i lądować na/z pokładu jednostki nawodnej lub z powierzchni wody. Pomiar położenia BSP będzie realizowany z użyciem technologii RTK GPS. Opracowany R-BSP będzie sterowany automatycznie a nadzorowany przez Operatora z jednostki nawodnej. Rejestracja pola hydroakustycznego przez trzy lub więcej BSP oraz zastosowanie klasycznych metod pozwoli na detekcję i lokalizację OP. Natomiast dodatkowe przetwarzanie danych, m.in. z użyciem metod sztucznej inteligencji, np. głębokich sieci neuronowych DLNN (ang. Deep Learning Neural Network) pozwoli na klasyfikację źródeł hałasu pod wodą. Po integracji algorytmów detekcji, lokalizacji i klasyfikacji OP z planowanym do realizacji systemem informatycznym R-BSP oczekuje się uzyskania możliwości śledzenia OP. Planuje się przeprowadzenie testów oraz finalnej demonstracji działania RBSP z wykorzystaniem głośnika podwodnego generującego zadane sygnatury hydroakustyczne, czyli tzw. imitatora OP.


2. Krótki opis:

  1. Opracowanie specyfikacji taktyczno-technicznej dla R-BSP na podstawie scenariuszy operacyjnych użycia R-BSP, z uwzględnieniem ograniczeń technicznych BSP, hydrofonów, imitatora OP, założonej w projekcie komunikacji BSP-jednostka nawodna oraz ograniczeń pracy przy stanie morza 2-3.
  2. Opracowanie projektu i zbudowanie BSP zdolnego do automatycznego startu i lądowania z pokładu nawodnego pojazdu bazowego oraz wykonania zawisu nad wodą lub lądowania na powierzchni wody. BSP zostanie wyposażony w układy do rejestracji danych oraz do nawigacji i komunikacji oraz w wciągarkę do opuszczania i podnoszenia hydrofonu na zadaną głębokość zanurzenia.
  3. Opracowanie i zbudowanie systemu hydroakustycznego do generowania fali akustycznej o zadanej sygnaturze, tzw. imitatora OP.
  4. Opracowanie systemu informatycznego dla R-BSP umożliwiającego planowanie misji i jej przesyłanie do R-BSP, rejestrację, wizualizację i archiwizację uzyskanych danych na podkładzie mapy elektronicznej.
  5. Przeprowadzenie badań symulacyjnych a następnie na modelu fizycznym algorytmów do wykrywania i lokalizacji OP na podstawie sygnałów z hydrofonów, klasyfikacji źródeł hałasu podwodnego oraz jego śledzenia, w tym z wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji.
  6. Przeprowadzenie testów komunikacji pomiędzy BSP a jednostką nawodną.
  7. Przeprowadzanie testów BSP w środowisku wodnym z uwzględnieniem: wykonania zawisu nad wodą; startu i lądowania z nawodnej jednostki bazowej; startu i lądowania z powierzchni wody.
  8. Przeprowadzenie badań eksperymentalnych oraz finalnej demonstracji działania z wykorzystaniem imitatora OP oraz BSP z hydrofonami, w celu weryfikacji opracowanych algorytmów poszukiwania i śledzenia OP.
  9. Opracowanie wyników z badań i finalnej demonstracji działania R-BSP, w tym w szczególności rekomendacji do dalszych badań, np. dobór liczby BSP dla zadanego akwenu, itp.

Wnioskowany projekt jest zgodny z celami określonymi przez MON w dokumencie nt. „Priorytetowe kierunki badań w resorcie obrony narodowej na lata 2017-2026” w zakresie: sensory i obserwacja – w technologie obserwacji rozpoznawania i przeciwdziałania na potrzeby załogowych i bezzałogowych platform morskich.


Nawiązuje także do głównych celów rozwoju przełomowych technologii NATO, określonych w dokumencie „Science & Technology Trends 2020-2040” w zakresie systemów autonomicznych.


Opracowane w ramach projektu algorytmy mogą zostać również zaimplementowane na pojazdach autonomicznych, opracowanych w ramach projektu krajowego „Śledzik” oraz międzynarodowego „SABUVIS”, zrealizowanego w Europejskiej Agencji Obrony. Oba projekty wykonywane były przez konsorcja, których liderem była Akademia Marynarki Wojennej. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że planowana jest kontynuacja ww. projektów (złożone wnioski znajdują się w ostatnim etapie procedowania), cele wnioskowanego projektu są spójne z założeniami projektów „Śledzik II” i „SABUVIS II”, gdyż jednym z podejmowanych obszarów naukowych jest pasywna lokalizacja z wykorzystaniem hydrofonów przemieszczających się obiektów podwodnych.


W obecnej sytuacji w ramach ZOP nie stosuje się systemów autonomicznych, a stan techniczny oraz liczba śmigłowców ZOP potwierdza potrzebę wsparcia jednostek MW w tym obszarze. Proponowane w projekcie rozwiązanie wpisuje się w światowe trendy takie jak: platformy autonomiczne i sztuczna inteligencja.


Skład konsorcjum realizujący projekt:

  1. Akademia Marynarki Wojennej – lider
  2. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych
  3. Wojskowa Akademia Techniczna
  4. JSW Nowe Projekty S.A.
logo AMW logo AMW logo AMW logo AMW

Powrót na stronę główna



Partnerzy

Poznaj naszych partnerów.



Kontakt

Potrzebujesz więcej informacji? Planujesz do nas dołączyć? A może chcesz nawiązać współpracę? Śmiało, skontaktuj się z nami :)

Nasz adresul. Śmidowicza 69,
81-127 Gdynia

Telefon261 262 695

Adres emailp.piskur@amw.gdynia.pl

Nasz wydziałWydział Mechaniczno Elektryczny